Dogman är Nordens ledande leverantör av husdjursprodukter. Företaget har idag över 130 anställda och är etablerade i Sverige, Finland, Norge och Danmark med marknadens bredaste sortiment som säljs inom fackhandel och dagligvaruhandel såväl som i egna butiker. Dogman vände sig till Bording för hjälp med att hålla ihop ett stort varumärke.
– För ett par år sedan började jag fundera på en marknadsportal där man kunde logga in och samla alla varumärkets saker. Visitkort exempelvis, att det skulle finnas en grundmall för alla butikschefer att hämta. Så jag började kolla runt lite och träffade några olika aktörer, säger Fredrik Björk, Retailchef på Dogman.
Idag använder Dogman flera av Bordings tjänster. Förutom portalen BordingOnline hjälper Bording till med alltifrån att skapa enklare affischer till större produkter som backdrops och flaggor, men det är inte det som Fredrik uppskattar mest.
– Ibland använder vi oss av print-on-demand och andra saker har vi på lager hos Bording, det är lite beroende på vilken produkt det är. Det är väldigt bra att kunna ha några lagerförda produkter eftersom det innebär supersnabb leverans när behovet uppstår, säger Fredrik och fortsätter:
– För mig handlar det dock inte bara om produkten som de levererar, utan även om att jag kan få tips, råd, idéer och stöd när jag behöver det. Jag vill kunna komma med en idé och sen få stöd i hur det ska genomföras och att det genomförs. Det samarbetet har vi utvecklat nu. Jag är ingen expert på trycksaker men det är Bording och de är dessutom väldigt kunniga inom butikskommunikation och arbetar med andra stora varumärken som Santa Maria. Jag uppskattar verkligen att jag kan få hjälp med helheten och får sparras lite.
Fredrik och Dogman vill ha hög kvalitet och ett högt tempo. Det kan dem få genom ett nära samarbete med Tommy och Malin på Bording som arbetar bara tolv minuter från Dogmans kontor i Helsingborg.
Bording producerar material i Helsingborg åt Dogman men även i Borås och via trading, medan lagret ligger i Pålsboda. För Fredrik är den fysiska närheten ett plus men han ser Bording som en bra lösning för fler företag.
– Om man har ett liknande behov som oss kan jag verkligen rekommendera Bording. Vi på Dogman finns ju utspridda över hela landet och behöver vara noggranna med att hålla ihop varumärket. Då är det väldigt bra att ha BordingOnline som alla butikschefer, säljare och hela företaget kan logga in i, och sen dessutom att ha en partner som verkligen kan butikskommunikation och vet hur man ska göra. Jag är supernöjd, avslutar Fredrik.