Ny B2B-shop med beställningsportal och ERP-integration har satt fart på Online försäljningen.

Brixius Trading A/S säljer däck till jordbruk och industri – bland annat däckcenter, maskinfabriker och kedjor. Det som började i liten skala 1986 har idag vuxit till en stor verksamhet med en tvåsiffrig miljonomsättning och över 5 000 årliga order.

Trots tillväxten gjordes kundernas beställningar fortfarande främst via telefon eller e-post, eftersom den dåvarande digitala shoppen hade en del utmaningar. Detta fick kunderna att kontakta medarbetarna för att få priser och lägga beställningar. Brixius insåg att det borde kunna göras på ett smartare och smidigare sätt. Därför tog de kontakt med Bording Danmark.

Projekt
Klient: Brixius Trading A/S
År: 2022- i dag
Industri: B2B

Webbplatser och webbutiker, Foto & video, Grafisk design

Lösningen

Efter att vi grundligt satt oss in i Brixius komplexa verksamhet och ännu mer komplexa IT-system lades planen: En ny hemsida med en välfungerande inbyggd beställningsportal som är integrerad med Brixius befintliga ERP- och ekonomisystem. Priserna på produkterna varierar från kund till kund, vilket Brixius justerar i sitt ERP-system, och dessa kundanpassade priser ska naturligtvis också visas när kunderna besöker webbutiken. Alla beställningar ska automatiskt skickas tillbaka in i ERP-systemet, kopplade till rätt kunduppgifter och priser.

Det krävde en omfattande och mycket komplex integration samt många tester – men det lyckades, och arbetet blev i slutändan väl värt insatsen. Lösningen har nämligen automatiserat de tidigare tidskrävande processerna för både kunder och medarbetare.

Resultatet

Med den nya webbutiken och beställningsportalen kan Brixius kunder snabbt och enkelt lägga beställningar dygnet runt, utan att först behöva kontakta en medarbetare.

Så snart en kund registreras i Brixius ERP-system får de ett unikt login till beställningsportalen. Därigenom får kunderna se sina kundspecifika produktpriser, som de tidigare var tvungna att ringa eller mejla för att få veta. Med genomtänkta sökfunktioner, produktbilder och produktbeskrivningar är det nu ännu enklare att hitta rätt produkter.

Både Brixius och deras kunder är mycket nöjda med den nya hemsidan och beställningsportalen, som har automatiserat många tidigare manuella processer och därigenom sparat Brixius otaliga arbetstimmar. De värdesätter också det nära samarbetet med Bording Danmark, som har lyckats sätta sig in i Brixius komplexa verksamhet och befintliga system. Det kan du höra delägare Søren Brixius berätta om i videon nedan.

Skicka ett mejl till oss …

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.